1397/12/5 389

بهترین نوشیدنی بعد از بیدار شدن از خواب، آب است زیرا موجب تحرک بیشتر دستگاه گوارش می شود.

کارشناس ارشد تغذیه:

آب بهترین نوشیدنی صبحگاهی


 کارشناس ارشد تغذیه و بیوشیمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: بهترین نوشیدنی بعد از بیدار شدن از خواب، آب است زیرا موجب تحرک بیشتر دستگاه گوارش می شود. ناصر غضنفری راد افزود: نوشیدن آب باعث ایجاد اشتها برای صبحانه می‌شود و علاوه بر نوشیدن آن، می‌توان از آب میوه تهیه شده در خانه استفاده کرد. وی اظهار داشت: در فصل امتحانات برخلاف تصور عموم مردم که به نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و نسکافه روی می آورند، این نوشیدنی ها در کوتاه مدت باعث افزایش نسبی سطح هوشیاری و رفع خواب آلودگی می‌ شود ولی در دراز مدت اثر عکس دارد و به مرور از تمرکز فرد می‌کاهد.


وی با اشاره به اهمیت خوردن صبحانه سالم نیز گفت: بدن برای سوخت و ساز و انجام اعمال حیاتی نیاز به انرژی دارد و این انرژی به صورت مواد غذایی وارد بدن می شود و مهمترین وعده ای که می‌تواند مواد غذایی مورد نیاز بدن را تامین کند، صبحانه است. وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده افرادی که روز خود را با صبحانه سالم شروع می‌کنند از تغذیه سالم و سلامت جسمانی برخوردارند. وی بیان کرد: افرادی که از خوردن صبحانه خودداری می‌کنند از دریافت مقدار زیادی ویتامین و مواد مغذی ضروری فیبر غذایی محروم می‌شوند که در وعده‌های بعدی جبران نمی‌شود. وی ادامه داد: خوردن صبحانه برای تنظیم قند خون لازم است و کسانی که صبحانه نمی‌خورند به دلیل کاهش تدریجی قند خون فرد به سمت ریزه خواری به ویژه شیرینی سوق پیدا می‌کنند.


کارشناس تغذیه معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان غربی گفت: افرادی که به منظور کاهش وزن، رژیم لاغری می‌گیرند اگر صبحانه نخورند، در کاهش وزن مطلوب موفق نخواهند بود. وی تاکید کرد: بررسی‌ها نشان داده اگر فردی رژیم لاغری بگیرد و صبحانه سالم دریافت کند راحت تر از فردی که بدون صرف صبحانه در صدد لاغری باشد، به نتیجه می رسد. غضنفری راد افزود: با نخوردن صبحانه بدن به صورت هوشمندانه به دلیل کاهش دریافت انرژی میزان مصرف انرژی بدن را کاهش داده و در برابر کاهش وزن مقاومت می کند و فرد با حذف صبحانه در طول روز دچار گرسنگی شدید شده و در وعده بعدی (ناهار) حجم زیادی از غذاهای پرکالری و انرژی دریافت کرده و مازاد آن تبدیل به چربی می شود.


وی با اشاره به راهکارهای ترغیب کودکان به خوردن صبحانه نیز اظهار داشت: برای افزایش اشتهای صرف صبحانه در کودکان و دانش آموزان باید در محتوای صبحانه تنوع ایجاد کرد. وی ادامه داد: می توان به جای صبحانه سرد از غذاهای گرم مانند خوراک عدسی به همراه تکه های سیب زمینی و خوراکی های سبک نظیر انواع بورانی به همراه ادویه جات مختلف استفاده کرد. وی بیان کرد: باید توجه داشت که استفاده از غذای گرم به معنی خوردن غذای مانده از وعده‌های قبلی (شام) به عنوان صبحانه نیست زیرا در این صورت دانش آموز احساس سنگینی کرده و در دراز مدت دچار سوء هاضمه می شود.


کارشناس ارشد تغذیه و بیوشیمی معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی آذربایجان گفت: دانش آموزانی که روز خود را با صرف صبحانه سالم شروع می‌کنند از نظر تحصیل نسبت به سایر دانش آموزان از عملکرد بهتری برخوردارند. وی افزود: این کودکان انرژی بیشتری برای قدرت تمرکز، یادگیری، حل مسائل و حتی بازی دارند و تغذیه نامناسب و حذف صبحانه از رژیم غذایی کودکان، روی رشد ذهنی آنان تاثیر منفی خواهد گذاشت. وی در خصوص اهمیت صبحانه سالم در ایام امتحانات بیان کرد: با توجه به اینکه فاصله بین شام تا صبحانه بین هفت تا هشت ساعت و بیشتر طول می‌کشد، ضروری است دانش آموزان در تمام ایام به خصوص فصل امتحانات تغذیه مناسب و صبحانه سالم داشته باشند.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز