1396/8/8 3417

تغییرات هورمونی و نوسانات آن میتواند یکی از علل مهم سردرد و میگرن باشد

نوشیدنیهایی برای تنظیم هورمونهای بدن


تغییرات هورمونی و نوسانات آن میتواند یکی از علل مهم سردرد و میگرن باشد؛ بنابراین با مصرف مواد غذایی تازه و طبیعی، همچون میوهها و سبزیجات، سردردهای خود را کاهش دهید. همچنین، از خوردن غذاهای بسیار چرب پرهیز کرده و میوهها و سبزیجات را جایگزین آنها کنید.

از محصولات شیرسویا و غذاهای حاوی فیبر فراوان نیز غافل نشوید. غلات کامل و سبوسدار، شیرسویا و مشتقات آن (ماست، پنیر و...) برای تهیه نوشیدنیهای تنظیمکننده هورمونهای بدن بسیار مناسبند. مواد غذایی حاوی کلسیم و منیزیم، مانند جوانه گندم، انواع مغزها و دانهها، سبزیجات برگ پهن و سبز تیره، ماننده اسفناج و کاهو نیز از موادی هستند که میتوانند ترشح هورمونهای بدن را متعادل کنند و سردردها را تسکین دهند.

مواد غذایی که حاوی ترکیبات طبیعی مدر (ادرارآور) میباشند، میتوانند نوسانات هورمونی قبل از یائسگی را تنظیم کنند که انگور، هندوانه، خیار، کرفس، جعفری، و بولاغ اوتی (شاهی آبی) از این گروهند. سعی کنید آب هندوانه و همچنین آب انگور را با چیز دیگری مخلوط نکنید و آن را به صورت خالص بخورید.

البته در خوردن آب این دو میوه زیادهروی نکنید، زیرا حاوی قند فراوان هستند و اگر بیش از اندازه مصرف شوند، ممکن است ایجاد پفکردگی (آماس) کنند. آبِ میوهها و سبزیجات زیر برای تنظیم ترشحات هورمونی و رفع سردردهای ناشی از نوسانات هورمونی مفید است:

الف) روش تهیه آب سبزیجات (Green Goddess):

کرفس                120 گرم

اسفناج یا کلم برگ 100 گرم

آب لیموترش         مقداری

آب کرفس و اسفناج را گرفته و با آب لیموترش تازه مخلوط کنید تا طعم و مزه بهتری بگیرد. از ترکیب این مواد با یکدیگر معجونی به دست میآید که سرشار از کلسیم و آهن است و میتواند برای سردردهای ناشی از دوره یائسگی و یا قبل از آن مفید باشد.

ب) تهیه آبمیوه (Vanilla Balancer):

شیرسویا              100 میلیلیتر

پودر وانیل کمی

دانه کنجد            1 قاشق چایخوری

عسل                کمی برای شیرین کردن

ابتدا کمی وانیل را در شیرسویا حل کرده و سپس همه مواد را با هم مخلوط کنید. این معجون خوشمزه برای صبحانه بسیار مناسب است. ایزوفلاون موجود در شیرسویا مانند هورمون استروژن طبیعی عمل کرده و ترشح این هورمون را تنظیم میکند.

نکته مهم: قارچ، کلم بروکلی و اسفناج حاوی ریبوفلاوین (B2) هستند که برای تولید انرژی در بدن لازم است و از آنجا که کمبود انرژی در بدن میتواند یکی از دلایل بروز سردرد باشد، با خوردن این مواد از بروز و یا تشدید سردردها جلوگیری میگردد. در صورت مصرف قرصهای مکمل ویتامین B2، روزانه 400 میلیگرم از این مکمل توصیه میشود.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های آی نوش

نوشیدنی‌هایی برای بهبود تاب‌آوری جسمی و روانی در بحران کرونا

چای و دیابت؛ از فواید تا خطرات

آیا مصرف قهوه بر میزان انسولین تأثیری دارد؟

عرق اسطوخودوس،‌ با طبع گرم و خشک

ارتباط «قهوه و شکلات» با هوش انسان

روزانه باید دقیقا چقدر کافئین مصرف کرد؟

زیبایی و سلامت مو با رزماری

نوشیدنی‌های قندی، عامل اصلی افزایش وزن

5 نوشیدنی طبیعی مفید برای فشار خون بالا

آب انار بهترین آبمیوه طبیعی

آبمیوه‌های مفید برای مبتلایان به نقرس

شیرهای گیاهی برای کودکان مناسب نیستند

فوت و فن دم کردن قهوه

آبمیوه هایی که قند کمتری دارند

قهوه فوری؛ خوب یا بد؟

نوشیدنی های مفید برای درمان گلودرد

همه چیز درباره تانن در چای

قهوه از سنگ کیسه صفرا پیشگیری می‌کند

۸ دمنوش خوش‌طعم برای تسکین گلودرد

بزرگترین چایکاران جهان کدامند؟

بزرگترین تولیدکنندگان دانه قهوه جهان

چای، اکسیر سیاه سلامتی

نوشیدنی خربزه و خیار

طرز تهیه اسموتی‌های کم‌شیرین

خواص درمانی آناناس

آی نوش در شبکه های اجتماعی