1396/4/10 2895

چای چقدر پتاسیم دارد و چقدر چای می‌توانیم بنوشیم؟

چای و پتاسیم


پتاسیم یک ماده‌ی معدنی الکترولیتی است که به تنظیم ضربان قلب کمک کرده و سطح مایعات در بدن را متعادل می‌سازد. همچنین پتاسیم می‌تواند عوارض جانبی و نامطلوب ناشی از مصرف زیاد سدیم را نیز کاهش دهد. پتاسیم در گیاهان مختلفی همچون چای وجود دارد و یک فرد بزرگسال سالم باید روزانه ۴۷۰۰ میلی گرم پتاسیم مصرف نماید. با اینحال، اگر به بیماری مزمن کلیوی مبتلا هستید و یا اینکه مشکلات کلیوی دارید بهتر است از یک پزشک مشورت بگیرید. در اینگونه موارد مصرف متعادل چای برای شما بی ضرر خواهد بود زیرا چای مقدار زیادی پتاسیم ندارد اما قبل از اضافه کردن چای به رژیم غذایی از پزشک خود اجازه بگیرید.
 
چای سیاه:
۲۲۶ گرم از چای سیاه می‌تواند ۸۸ میلی گرم پتاسیم برای بدن شما تامین کند. از آنجایی که این مقدار کمتر از ۲۰۰ میلی گرم برای هر وعده است ، یک فنجان چای دارای پتاسیم بسیار کمی خواهد بود. اگر کمی شیر به چای خود اضافه کنید ، مقدار و محتوای پتاسیمی آن افزایش پیدا می‌کند زیرا شیر سرشار از پتاسیم است. ۲۸ گرم از شیر معمولی و یا دو قاشق غذاخوری از آن ، حاوی ۴۰ میلی گرم پتاسیم است وهمین مقدار از شیر کم چرب نیز دارای ۴۶ میلی گرم پتاسیم می‌باشد.
 
چای سبز:
چای سبز و چای سیاه هر دو از یک گیاه بدست می‌آیند، اما برگ‌های چای سبز تخمیر نمی‌شود. یک فنجان چای سبز حاوی ۱۷ میلی گرم پتاسیم است. بنابراین نوشیدن چای سبز برای افرادی که مشکلات کلیوی دارند می‌تواند بی خطر باشد.بر اساس مطالعات انجام شده بر روی حیوانات که در مجله‌ی اورولوژی در سال ۲۰۰۵ منتشر شد، مصرف چای سبز باعث کاهش تشکیل کلسیم اگزالات در موش‌ها شده بود.
 
دم کرده‌های گیاهی:
بسیاری از چای‌های گیاهی ( که معمولا یک قاشق چایخوری گیاه تازه در ۲۲۶ گرم آب داغ دم کرده می‌شود)، به طور طبیعی دارای پتاسیم پایینی هستند. چای بابونه ویا چای گل بامیه ، هر کدام دارای ۲۱ میلی گرم پتاسیم در یک فنجان هستند. با اینحال، مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، لیستی از گیاهان را ارائه کرده است که می‌توانند سطح پتاسیم بدن را افزایش دهند. این گیاهان شامل قاصدک، یونجه، گیاه دم اسبی و گزنه می‌باشد.بنابراین اگر محدودیت مصرف پتاسیم دارید باید در مصرف این گیاهان محتاط باشید.
 
مقدار مصرف:
نوشیدن چند فنجان چای می‌تواند سطح پتاسیم بدن را افزایش دهد. اگر شما باید پتاسیم بیشتری دریافت کنید ، می‌توانید مصرف چای را افزایش دهید. اما افرادی که دارای مشکلات کلیوی هستند باید مقدار مصرف پتاسیم را کاهش دهند. به یاد داشته باشید که چای منجمد و یخ زده‌ی آماده اغلب دارای پتاسیم زیادی هستند. به عنوان مثال، یک بطری چای منجمد آماده‌ی ۴۸۱ گرمی ، حاوی ۹۸ میلی گرم از پتاسیم است.

نظر شما

پرطرفدارترین مطالب امروز

تازه های آی نوش

نوشیدنی‌هایی برای بهبود تاب‌آوری جسمی و روانی در بحران کرونا

چای و دیابت؛ از فواید تا خطرات

آیا مصرف قهوه بر میزان انسولین تأثیری دارد؟

عرق اسطوخودوس،‌ با طبع گرم و خشک

ارتباط «قهوه و شکلات» با هوش انسان

روزانه باید دقیقا چقدر کافئین مصرف کرد؟

زیبایی و سلامت مو با رزماری

نوشیدنی‌های قندی، عامل اصلی افزایش وزن

5 نوشیدنی طبیعی مفید برای فشار خون بالا

آب انار بهترین آبمیوه طبیعی

آبمیوه‌های مفید برای مبتلایان به نقرس

شیرهای گیاهی برای کودکان مناسب نیستند

فوت و فن دم کردن قهوه

آبمیوه هایی که قند کمتری دارند

قهوه فوری؛ خوب یا بد؟

نوشیدنی های مفید برای درمان گلودرد

همه چیز درباره تانن در چای

قهوه از سنگ کیسه صفرا پیشگیری می‌کند

۸ دمنوش خوش‌طعم برای تسکین گلودرد

بزرگترین چایکاران جهان کدامند؟

بزرگترین تولیدکنندگان دانه قهوه جهان

چای، اکسیر سیاه سلامتی

نوشیدنی خربزه و خیار

طرز تهیه اسموتی‌های کم‌شیرین

خواص درمانی آناناس

آی نوش در شبکه های اجتماعی